El valor humà a les organitzacions

Per: Publicat: 03/05/2023Categories: Opinió

El valor humà a les organitzacionsL’inici d’una nova obra (o projecte) acostuma a generar una il·lusió especial. Un nou repte. Un nou lloc. I nous companys amb qui compartirem alegries i penes durant diversos mesos, fins i tot anys.

Fa uns dies llegia unes dades preocupants a la premsa: “menys del 10% dels treballadors està compromès amb la seva feina i gairebé la meitat admet tenir esgotament laboral”. La conclusió és clara: els treballadors no se senten valorats per les seves empreses.

És molt freqüent parlar de lideratge i equip d’alt rendiment en l’àmbit esportiu i molt poc freqüent parlar del valor de les persones al sector de la construcció. Per què passa això?

Durant més de 25 anys en el sector de la construcció m’he trobat amb excel·lents professionals a la seva feina, ja sigui realitzar un complex càlcul estructural, liderar una obra o mantenir en condicions adequades les instal·lacions. M’ha resultat més complicat trobar excel·lents líders, tot i que també n’hi ha.

Des del meu punt de vista un bon líder ha de tenir 4 qualitats bàsiques: integritat, ser resolutiu, saber escoltar i intel·ligència emocional. I no és necessari tenir personal a càrrec per ser un bon líder. És suficient amb liderar-se a un mateix, que no és poc.

La integritat representa la coherència, donar exemple i estar alineat amb els teus valors.

L’escolta és l’habilitat menys desenvolupada de la comunicació. Quantes vegades veiem una persona davant nostre escoltant els seus pensaments més que les nostres paraules?

Ser resolutiu és imprescindible per poder avançar i poder realitzar les entregues a temps, assumint que mai tindrem tota la informació necessària i que sempre existeix la possibilitat d’equivocar-se (i aprendre dels errors).

I per últim, la intel·ligència emocional. Conèixer les teves emocions i les dels teus companys et farà ser més eficient, ja que les emocions afecten directament als nostres comportaments i accions.

Et convido que facis un exercici de reflexió sobre les següents preguntes:

Soc un bon líder? Quines qualitats veuen els meus líders en mi?

Com podem millorar la comunicació a la nostra obra per ser més eficients?

Són acceptables els nivells d’estrès al meu entorn laboral?

Com milloraria l’entorn laboral si desenvolupéssim més aquestes quatre qualitats de lideratge?

I per últim la pregunta del Kaizen. Què puc fer millor demà?

Jorge Mercader

Enginyer Coach. LeaderingLab.

Compartir aquesta informació

Jorge Mercader
Enginyer Coach. LeaderingLab.
Jorge Mercader

Enginyer Coach. LeaderingLab.