Mòdul 3. Llibre de l’edifici. Pla de manteniment amb gestió empresarial

El mòdul de gestió empresarial permet la gestió de diferents edificis o espais urbans mitjançant una base de dades comunes d’empreses; també té algunes utilitats pròpies de la gestió de diversos edificis o espais urbans.

Les principals funcions d’aquest mòdul són:

Generar un registre històric de moviments on quedaran reflectides totes aquelles modificacions, eliminació o addició d’informació dins del pla; s’hi podrà introduir un comentari que justifiqui el motiu del canvi i, si calgués, el nom de la persona o persones que l’ha realitzat.

Determinar, per a les operacions del pla de manteniment, els següents aspectes: tipus d’operació, responsable de l’execució, categoria del responsable, obligatorietat, existència de certificació acreditativa, periodicitat, amidament, unitat d’amidament i cost.

Generar uns calendaris, anuals o plurianuals, on es pot observar gràficament la seqüència dels treballs de manteniment al llarg del temps. Dins de la mateixa pantalla es poden introduir modificacions, tant pel que fa a les periodicitats de les operacions com pel que fa a les dates previstes de realització.

Controlar els diferents tipus d’operacions de manteniment preventiu (obligatòries, certificades, recomanades) que s’han d’efectuar en un edifici, i conèixer-ne l’estat en qualsevol moment, és a dir, si han estat portades a terme dins dels terminis establerts, si s’han realitzat fora de termini, si estan pendents de realització, si s’han justificat convenientment, etc.

Generar automàticament, a partir de la descripció constructiva realitzada, plecs de condicions tècniques per a la contractació i/o execució del manteniment preventiu dels diferents subsistemes que constitueixen l’edifici. En general, els plecs defineixen l’àmbit d’aplicació, la normativa tècnica de referència (ja sigui obligatòria o recomanada) i la relació de les operacions que s’han de portar a terme d’acord amb el pla de manteniment preventiu, classificada pel responsable de la seva execució.

Controlar les diferents operacions de manteniment preventiu i corrector planificades, així com visualitzar si encara estan pendents o han estat justificades.

Donar per realitzades les operacions de manteniment preventiu de manera conjunta si aquestes estan contractades. Realitzar el seguiment dels contractes vigents, fora de termini, rescindits), establir la previsió de costos, controlar els pagaments per empresa, etc.

Introduir modificacions relatives a les dates previstes per a la realització de les operacions en cada un dels edificis gestionats. En edificis existents, i d’acord amb les inspecciones efectuades, es poden aplicar automàticament desplaçaments sobre les dates previstes i controlar-ne l’estat.

Quant als contractes d’empreses relacionades amb el manteniment, es pot disposar de les dades generals de cada una d’elles: si es tracta d’un contracte per al manteniment preventiu, substitutiu o corrector, quins subsistemes o parts d’aquests –en el cas del manteniment preventiu i substitutiu– o quines operacions de manteniment corrector es contracten, les dates d’inici i final del contracte, la descripció del contracte i els costos previstos i reals. A mesura que s’executen les operacions de manteniment, es portarà a terme un seguiment, de manera que totes les dades queden reflectides als calendaris (tant de la realització o justificació de les operacions com dels pagaments efectuats).

Igualment, s’oferiran altres dades de les empreses contractades, com ara l’estat dels contractes (vigents, prorrogats o rescindits). Respecte del control dels pagaments previstos, l’aplicació permet introduir un IPC aplicable per a l’any següent al pla i tancar els anys naturals en què s’hagi realitzat el control de costos previstos i reals.