Compres i subministraments a Haití (setena part)

Per: Publicat: 24/07/2024Categories: Opinió

Compres i subministraments (setena part)De tots és coneguda la dificultat que comporta treballar en una illa quant als subministraments de materials, quant a les alternatives factibles d’industrials i quant a possibles col·laboradors per tirar endavant una obra. A Haití, s’hi podrien sumar alguns condicionants més, que agreujaven la situació, com seria el baix nivell d’escolarització de gran part de la població, un sistema econòmic extremadament oligàrquic i unes greus mancances d’infraestructures bàsiques per a un país, com seria una xarxa gens fiable de subministrament de llum, manca de subministrament general d’aigua potable i una xarxa de carreteres en estat precari. Tants anys d’oligarquia no havien permès evolucionar al país i les conseqüències del terratrèmol de gener del 2010 encara hi eren ben visibles.

Poc a poc, vam anar trobant persones amb certs coneixement de paleteria, d’encofrat i d’altres oficis amb els que vam començar a construir equips de treball. Primerament, calia fer la implantació inicial, construint les casetes d’obra, vestidors, magatzems, instal·lacions de llum i aigua i demés equipaments bàsics per dur a terme l’obra. D’empreses de lloguers de casetes prefabricades, ni rastre.

Mentrestant, vam anar descobrint un petit món, aparentment invisible, d’empreses i de persones buscavides que sortien d’on no t’ho esperaves. L’economia sempre hi és, però cal paciència per anar-la descobrint. Aviat vam poder arribar a un acord amb petits propietaris de maquinària per a fer el rebaix i reompliments del terreny, per exemple. Però calia començar a lligar temes vitals com les primeres compres i els subministraments importants de l’obra. El formigó i l’acer corrugat n’eren els primers de la llista.

Per aconseguir acer corrugat no va ser massa difícil: només hi havia una opció al país i calia entendre-s’hi: l’empresa era Acerie d’Haiti amb seu a Port-au-Prince. Eren els únics importadors d’acer del país i ells simplement subministraven les barres a l’obra. Quant a les plantilles dels especejaments, així com el tallat i elaboració de les armadures, ja era cosa nostra. Era increïble veure com els treballadors haitians treballaven i elaboraven a l’obra les armadures previstes als plànols, amb barres de fins a uns diàmetres equivalents al f25 i f32 habituals aquí només a l’obra civil.

A una mitja hora de Gonaïves, havíem vist una planta de formigó d’una empresa del grup dominicà, Estrella. Per terra, mar i aire, vam intentar contactar-los per arribar algun tipus d’acord per al subministrament de formigó, però no van respondre ni un sol missatge. No vam tenir més alternativa que importar una planta de formigó i muntar-la amb un proveïdor local haitià, que ens garantia el subministrament i la qualitat del material, però quasi bé al triple del preu que teníem previst a l’estudi inicial de costos de l’obra. No començàvem gaire bé.

Per abaratir-ne el seu cost, vam fer gestions per comprar el ciment a la l’altra banda de l’illa, a la República Dominicana. El primer camió que ens van enviar, no va fer més de 30 km en terres haitianes. Un grup de 4 o 5 persones van assaltar el camió i el van cremar. El xofer es va salvar de miracle. Nosaltres vam entendre perfectament la situació: el proveïdor de ciment per al nostre formigó seria CINA, l’únic importador de ciment del país, fins al final de l’obra.

Sisena part

Cinquena part

Quarta part

Tercera part

Segona part

Primera part

Albert Cots

Cots i Claret - Conseller Delegat

Compartir aquesta informació

Autor/a: Albert Cots

Albert Cots
Cots i Claret - Conseller Delegat
Albert Cots

Cots i Claret - Conseller Delegat