Dies que omplen d’orgull (desena part)

Per: Publicat: 09/01/2025Categories: Informació tecnològica, Opinió

Dies que omplen d’orgull (desena part)Hi ha dies que t’omplen d’orgull i donen sentit a la feina que fem. A Haití, tot agafa una altra dimensió, sobretot quan toques temes més emocionals. Un d’aquests dies va ser el que vam repartir joguines, robeta infantil i regals per a la canalla dels treballadors haitians de l’obra de Gonaïves. Va ser una jornada fabulosa, a la que no hi van faltar ni els representants locals de l’UNOPS ni el mateix ambaixador espanyol, que ens va honorar amb la seva companyia i col·laboració. Veure les cares d’il·lusió i alegria dels fills dels treballadors, orgullosos de que gràcies a la feina de son pare ells havien obtingut un regal, no va tenir preu.

Un molt bon símptoma de salut en una organització és que l’origen de les idees i accions no estigui centralitzat en la direcció, sinó que des de qualsevol punt de la mateixa es proposin i s’empenyin iniciatives. I aquest fou el cas que ens ocupa. La idea d’un encarregat de l’estructura, el Jordi Martínez, de recollir joguines i regals a la llar d’infant on duia el seu fill, es va estendre a la resta de l’empresa per convertir-la en una iniciativa global i corporativa de la UTE. Tota la resta de treballadors de Cots i Claret i d’Abantia van fer córrer la veu i van començar a recollir material, es van bolcar per que la iniciativa fos un èxit.

Les oficines de Manresa es van convertir en punt de recollida i selecció de material, i als magatzems de l’empresa s’hi va habilitar un espai de preparació de joguines i de roba per a infants, havent de recordar sovint que només necessitàvem roba d’estiu. Tant personal de l’empresa, com familiars i amics no paraven de dur-nos material infantil: aviat vam haver de dir que prou, ja que vam omplir ràpidament un container gran de transport marítim.

El treballar per l’UNOPS ens va facilitar molt el trànsit marítim i els tràmits portuaris tant als Ports de Barcelona com a Port-au-Prince. Un cop vam tenir el material a l’obra, es va fer una selecció i es va preparar un acte per a donar el material directament als nens, als fills dels treballadors. L’objectiu de l’acte no era simplement entregar regals i robeta als nens, sinó posar en valor la importància de tenir feina i aprendre un ofici.

En un país com Haití, sovint tens la sensació de que molta de la seva gent viuen com si creguessin que Déu els ha castigat a néixer haitians i pobres, i per tant, a morir haitians i pobres. Aquesta frustració amb la vida que tenen, els porta al zero esforç per aprendre, a veure passar els dies sense cap objectiu, a creure que no val la pena aprendre cap ofici i menys encara, emprendre un negoci. Trencar aquesta dinàmica hauria de ser el principal objectiu dels seus dirigents i de la cooperació internacional, a partir de la universalització i obligatorietat de l’educació i amb la creació d’una classe mitjana que permetés equilibrar l’estructura social existent.

Tornant a la robeta i les joguines, comentar que n’hi vam enviar tanta quantitat, que vam aprofitar-ho per fer extensiva l’entrega a moltes escoles i llars d’infants de Gonaïves. Com diu la dita, una flor no fa estiu i aquell país necessita molt més, però les emocions generades aquells dies pels somriures i mirades d’agraïment de la canalla les durem amb nosaltres per sempre.

Novena part

Vuitena part

Setena part

Sisena part

Cinquena part

Quarta part

Tercera part

Segona part

Primera part

Albert Cots

Cots i Claret - Conseller Delegat

Compartir aquesta informació

Autor/a: Albert Cots

Albert Cots
Cots i Claret - Conseller Delegat
Albert Cots

Cots i Claret - Conseller Delegat